Selamat Datang ke Se'Toulouse' Hati

jangan dianggap agama hanya sekadar amalan untuk perkahwinan, kematian, dan lima asas kerana agama lebih dari itu.

jeudi 6 novembre 2014

Bordeaux, Bangunan Besar - besar (Bahagian 2)

Bismillah,

Assalamualaikum wbt,

sekian lamanya tidak menyentuh blog ni, akhirnya alhamdulillah ada juga kesempatan membuat nukilan ringkas.

Kali ni, saya ingin menyambung cerita yang tertangguh tentang percutiaan di Bordeaux pada cuti krismas tahun lepas (awas! sesiapa yang alah pada perkataan ni, bukan tanggungjawab saya untuk mengbatinya ^^).

Sebaik sahaja kami (saya, Asyraf dan saudara muslim) tiba di sebuah bangunan, kami diberitahu bahawa masjid tu tutup. Kami mengorak langkah ke masjid yang lain (gambar yang saya muatnaik di episod lepas).

Kami solat maghrib dan jamak terus solat isyak. Seusai solat, saudara tadi, oh, biar saya kenalkan pada semua. Namanya Grégory dan dia lebih suka dipanggil Hisyam. Berasal dari Paris dan dia memang lahir dalam keluarga bukan penganut islam. Sebaik kami selesai solat, dia memperkenalkan kepada kami beberapa saudara di dalam masjid.

Kami mula berkenalan dan subhanaAllah, seolah olah kami saling mengenali antara satu sama lain dari dahulu lagi.

Nak diringkaskan cerita, sememangnya saya kagum dengan keimanan yang ada di dada Hisyam. Tidak pernah saya ragui.

"Biarlah semua yang dia ada hilang, asalkan di hatiku masih ada Allah,"

inilah ungkapan yang benar - benar menyentuh hatiku. Keyakinannya tentang bantuan Allah sentiasa ada.

*nak kata kat sini, bukannya ada Allah dalam hati hidup senang tak buat apa - apa, tapi nak kata yang kalau dalam hati kita ada keyakinan pada bantuanNya, kalau kita usaha, insyaallah akan dipermudahkan. Kalau tak dapat satu benda ni, mesti ada sebab kenapa Allah tak bagi.

Aku tak pernah kecewa dengan percutian ini. Semoga Allah memberi peluang kepadaku untuk bertemu dengannya kembali suatu hari nanti insyaAllah.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire