Selamat Datang ke Se'Toulouse' Hati

jangan dianggap agama hanya sekadar amalan untuk perkahwinan, kematian, dan lima asas kerana agama lebih dari itu.

mercredi 11 août 2010

Puasa Pertama Di Negara Orang

Assalamualaikum warahmatullahhiwabarakatuh.
Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi hari ini dipanjangkan jodoh pertemuan rezeki bersama. Sedar x sedar, hari ni dah 1 ramadhan.
 Lihatlah alam! sedar x sedar aku dah dekat 4 bulan lebih menjadi perantau di negara orang. Perpindahan dari asia ke eropah yang bagiku merupakan perubahan drastik yang aku sendiri x sangka akan jatuh kepadaku. Itulah yang dikatakan rezki dan takdir Allah. Andai kita berbuat baik dan mengikut suruhanNya, insyAllah dibalas yang baik. Puasa pertama hari di france setakat ni xda la masalah sgt. Soal penat, well, aku akan tujukan balik soalan tu pada diriku sendir untuk memuhasabahkan diri betapa melimpah ruahnya rezeki yang telah dikurniakan oleh-Nya kepadaku! Aku melihat masyarakat yang duduk merempat di kaki lima dan saat tu aku sedar betapa tak terkatanya segala macam yang telah ku terima. 


Sesungguhnya aku sangat bersyukur kepadaMU....





Pesan Ali
tajuk ni sebenarnya diinspirasikan oleh sebuah lagu 'Pesan Abang' yang memang jadi teladan sepenuhnya utkku. lirik lagu nya yang ringkas tapi sangat mendalam mksd nya! Utk ucop, selamat mendengar lagu ni sbb sy tau kmu ske lagu ni.. bile la boleh pegi Aix lg??... =(

kali ni, saudara Ali nak bercerita ttg belajar. Istimewa buat saudara saudari yang masih muda remaja, awasilah langkah kerana sekali tersalah langkah, susah nk betulkan balik dik.Rmi yg terfikir, lps hbs sekolah menengah, trus nk kerja. Fine klu kerja sambilan tapi jgn la trus nk berenti bljr dik. Ilmu SPM tu setakat apa la sgt klu di bandingkan dgn alam realiti ni. Memang la bljr ni penat tapi nnt klu dah msuk alam kerja, lain la pulak bentuk penat nya. Percayalah wahai adik-adikku bila kukatakan yang hidup ini sentiasa terasa penat dan x pernah mudah. Klu mudah, bkn la hidup nma nya.  Tapi, pada masa yg sma, jgn la lupa plk pada Yang Esa. Klu selesaikan urusan-urusan dunia tapi x mntk bntuan dan petunjuk dari-Nya pun x jadi jgk. Mcm keretapi plg laju kt dunia ni la. Dorg tepaksa periksa setiap hari spya tren dorang tu nnt x bermasalah pada keesokan harinya. Samala jgk ngn kta ni yg kena sentiasa berdoa kepadaNya utk diperbaiki lagi keperibadian. Oleh yang demikian, ingatlah adik - adikku. Janganlah dipersiakan masa muda mu ini. saudara Ali cuma ingin memberikan nasihat berdasarkan pengalaman yg ada.

Jauh perjalanan Luas pemandangan
bersyukurlah atas usha selama ni, dpt la jgk fly ke France. Kat sini, belajar punya belajar, last2 prof bagi la jgk cuti 5 hari. Dia pun kesian jgk ngan kami ni kepenatan tahap sebelum tertinggi. Jadi, member plan pegi Barcelona. Sebut bnda ni mmg teringat anak buah aku yg sorg tu sbb dia mmg minat team bola sepak ni. Jadi, perjalanan syukurlah xda halangan dan semua nya berjalan lancar seperti yg diaturkan. Mmg mula2 mcm xpecaya jauh bejalan smpi ke sni tpi ini lah realitinya. Aku rsa klu aku x bljr sungguh2 dulu kat sekolah, mmg x merasa la tanah eropah ni. huhuhu... kesimpulannya, belajarlah bersungguh - sungguh.. Bila tiba kat Bacelona ni, semakin terharu hati melihat kekuasaan Ilahi yang telah menjanjikan segalanya yg dikehendakiNya. Macam2 bnda yg aku rsa aku x pernah pun terfikir akan kewujudannya. Besarnya kuasa Yang Maha Esa...


Sebagai penutup, mari aku ajar kamu orang beberapa perkataan bahasa brunei, bahasa ibunda aku.
ni pekataan basic yg agak penting dlm bhsa aku.

Air - Aying
Ikan - Lauk
Sayur - Gulayan
Kenyang - Kanyang
Berbuka puasa - sungkai

hehee... semua perkataan ttg sungkai....
sehingga di sini, assalamualaikum...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire