Selamat Datang ke Se'Toulouse' Hati

jangan dianggap agama hanya sekadar amalan untuk perkahwinan, kematian, dan lima asas kerana agama lebih dari itu.

dimanche 15 avril 2012

Pengembaraan ke Kota Andalusia

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan selamat sejahtera.

Siapa pernah terdengar perkataan "Andalusia"? hurm, kalau pernah, bagus dan kalau tak pernah, perkara yang biasa dan sudah menjadi penyakit yang menular dalam masyarakat kita sendiri. Banyak faktor kenapa masyarakat kita tidak begitu biasa dengan perkataan ni. Salah satunya, dulu di sekolah, belajar untuk peperiksaan. telan telan dan telan, dalam dewan peperiksaan, muntah semua.

hurm, itu secara zahirnya. jika dilihat dari asasnya, penyakit yang berlaku ialah "belajar untuk tahu" tetapi "bukan untuk faham".

bunyi macam sama tapi sebenarnya berbeza. jangan kita pandang remeh perkara seumpama ini kerana ketahuilah bahawa antara cara umat islam dihancurkan ialah serangan pemikiran dan salah satu serangan pemikiran itu ialah pencemaran sejarah kita.

hehe, tak perlulah panjang lebar dulu di bahagian tu.

sebenarnya, pos kali ni nak kongsi sikit pengalaman sendiri setelah dua kali ke kota andalusia ini. Andalusia tu sebenarnya terletak di Sepanyol.

peta sepanyol, bersebelahan dengan portugal dan perancis

ni pula peta kota andalusia sendiri:


hurm, kenapa beriya - iya sangat nak cerita kota andalusia ni? sepanyol bukannya negara islam(pandangan majoriti masyarakat yang tidak tahu sejarah sebenar).

tahu atau tidak, Kota Andalusia ni sebenarnya merupakan tanah islam sendiri. portugal dan sebahagian perancis itu sendiri merupakan tanah islam suatu ketika dahulu. memang kata orang "yang lepas biarlah lepas. bukannya boleh ubah pun". dari sedikit bahagian, ayat ni memang betul tapi sebenarnya, dari sejarah seperti inilah sepatutnya kita memahami dan mempelajari setiap sebab dan kesan yang berlaku di tanah ini.

untuk apa?

hurm, mestilah untuk persediaan kita di masa kini malah di masa hadapan. bukankah sejarah itu sendiri sebuah lakaran masa silam, masa kini dan masa akan datang. siapa kata sejarah hanya masa silam? teknikalnya, memanglah sejarah didefinisikan sebagai masa silam.

dah dah dah, tak perlu melalut sampai ke sini.

pengembaraan ni bermula dari penerbangan di perancis ke sepanyol dan titik permulaan pengembaraan di sepanyol ini kami lakukan serupa seperti kisah silam kita dulu di saat pembukaan islam di sepanyol.

itulah namanya Gibraltar! asal nama kota(negara atau naungan england?) ni Jabal Tariq ataupun bahasa malaysianya, bukit tariq.

Jabal Tariq. Tanah tinggi di hujung benua.

Maha Suci Allah, di hujung tanah sepanyol ni, tiba - tiba pula ada tanah tinggi. Berkelilingkan lautan, seolah - olah kawasan ni seperti sebuah pulau yang dicantumkan ke tanah sepanyol.

Pernah tak terfikir kenapa nama kota ni ada perkataan "Tariq"? cuba teka.


  • sebab tanah sepanyol TARIK Gibraltar ni sampai bercantum?
  • sebab Raja Islam pertama yang tadbir kawasan ni nama Tariq?
  • sebab pembuka kota ni nama Tariq?
  • sebab waktu peperangan pembukaan kota, seorang pahlawan islam bernama Tariq dibunuh?
hehehe, jawapannya mudah sahaja. tapi bukan sekarang jawapannya.

suatu perkara yang sangat menyentak kotak hati di kota ini ialah fenomena dua laut yang tidak bercantum airnya.

WOW!!!

apa maksudnya?

inilah kebesaran Allah yang menciptakan alam ini. secara sainsnya, benda ni berlaku disebabkan kepadatan air laut yang berbeza. di sini tempat bertemunya laut mediterranean dan laut alboran.

Maha Suci Allah yang Maha Mencipta! Kedua biji mata ini sendiri menyaksikan keagungan ciptaan itu. kenapa ditekankan bahagian ni ya?

biar kita lihat dari globalnya.
ketahuilah bahawa 1400 tahun dahulu, Allah dah tunjukkan pun antara kebesaranNya. as a muslim yang sepatutnya memahami, kekuasaan Maha Pencipta ini dapat dirujuk di dalam al Quran yang sangat bertepatan dengan keajaiban ini. Memang benar, kita selama ini ada yang tidak tahu kandungan alQuran yang indah lagi membenarkan keEsaan Allah SWT. Mari kita rujuk alQuran,

"Dia membiarkan dua laut mengalir yang keduanya bertemu. Di antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui oleh masing - masing" 
[55: 19 - 20]

kalau kita lihat balik sirah nabi junjungan kita Muhammad SAW, baginda sendiri seorang yang tidak tahu membaca dan menulis. adalah suatu yang di luar kotak pemikiran kerana di zaman baginda dulu, teknologi bukanlah sehebat zaman sekarang. oleh yang demikian, mana mungkin baginda dapat mengkaji sains alam sekitar ni. inilah kuasa Allah yang Maha Mencipta yang dilihatkan melalui alam dunia dan ditunjukkan melalui kalamNya sendiri.

nah! hebat bukan kalam Allah. Cuma kita saja yang tidak meletakkan usaha untuk membuka alQuran dan membaca maksudnya malah memahaminya. Masih banyak lagi kandungan alQuran yang perlu kita ketahui untuk dijadikan amalan setiap hari.

maka, setakat ini sajalah dulu diri ini menceritakan kisah perjalanan mengenal erti sejarah dunia sebenar yang menceritakan secara global, bukan secara fokus yang hanya menimbulkan semangat nasionalisma, penyebab pemikiran tertutup tanpa mengetahui mengapa terjadinya pembentukan - pembentukan negara dewasa ini.

sekian, wabillah taufik wal hidayah, wasalamualaikum warahmatullahi wabarakatu. semoga bertemu di lain kali.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire